Skip to content

Yrkesguide: Marknadsassistent

Marknadsassistenten har sedan många år haft en väldigt viktig och central roll i marknadsteamet. Men vad gör egentligen en marknadsassistent? Vilka arbetsuppgifter ingår i rollen? Vilken lön kan man förvänta sig och vilken utbildning kan vara relevant att ha med sig in i rollen? Här får du reda på allt du behöver veta om just rollen som marknadsassistent.

Vad gör en marknadsassistent?

En marknadsassistent har ett väldigt omväxlande arbete där inga dagar ser likadana ut. Det handlar oftast om att hålla många bollar i luften och se till att projekt rullar på som de ska samtidigt som teamet eller organisationen får den information de behöver för att själva ha bättre koll på läget. Ena dagen kanske marknadsassistenten hjälper till med inlägg på sociala medier, för att dagen efter sätta ihop en presentation till säljteamet som ska ut på ett viktigt kundbesök. Tredje dagen kanske man sitter och uppdaterar information på företagets hemsida.  

Med tanke på rollens omväxlande arbetsuppgifter är det viktigt att marknadsassistenten trivs i en miljö där snabbhet, flexibilitet och organisationsförmåga står högt på agendan. Marknadsassistenten får ofta mycket ansvar och fria händer att använda sin kreativa förmåga, både när det kommer till bild och text. Stundtals behöver även mer administrativa uppgifter utföras, så ett intresse för att kunna kombinera projektarbete med operativt arbete är en bra mix att besitta. Kortfattat kan man säga att en marknadsassistent får på daglig basis arbeta både högt och lågt, strategiskt och operativt. En kombination som kan vara otroligt uppfyllande och utvecklande för många personer.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsassistent

En marknadsassistent arbetar i regel mer med produktion av olika former av marknadsmaterial än strategisk planering, dock skiljer det sig så klart åt från företag till företag. Några av marknadsassistentens vanligaste arbetsuppgifter är att:

  • Hjälpa till att övervaka och planera aktiva marknadsföringskampanjer
  • Komma med förslag på förbättringar av marknadsaktiviteter för att öka ROI:n (Return on Investment)
  • Komma med kreativa idéer för att experimentera med företagets eller varumärkets marknadsaktiviteter
  • Samarbeta och koordinera arbetet med influencers och ambassadörer
  • Framtagande av olika former av säljmaterial
  • Vara tillgänglig för att med kort varsel kunna assistera olika behov som uppstår i marknadsteamet eller organisationen

Lön – vad tjänar en marknadsassistent?

En marknadsassistent tjänar i genomsnitt mellan 30 000 kronor till 37 000 kronor (Källa: Unionen). Lönen varierar beroende på till exempel arbetslivserfarenhet, tidigare uppnådda resultat, utvecklingspotential, utbildningsnivå, efterfrågan av tjänsten på arbetsmarknaden samt ansvarsområden som rollen kommer att innehålla.

Utbildning till marknadsassistent

Det finns flera vägar man kan gå för att börja arbeta som marknadsassistent. De flesta marknadsavdelningar och organisationer har som krav att man bör ha minst gymnasieutbildning med till exempel ekonomisk inriktning. Utöver det kan det vara meriterande att ha någon form av högskoleutbildning i till exempel ekonomi, samhällsvetenskap eller marknad och kommunikation. Har man dessutom arbetslivserfarenhet från marknad och kommunikation, försäljning och reklam är det både värdefullt och meriterande för en potential framtida arbetsgivare.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadsassistent.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsassistent?

Med arbetslivserfarenhet från branschen, kan du känna dig trygg i att vi förstår dina utmaningar. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadsassistent för just era behov!

Framtiden för en marknadsassistent

Marknadsassistenten är en vanligt förekommande roll som varit relevant och efterfrågad under många år. Rollen behövs ofta inom de flesta marknadsteam, oavsett om det är på ett privatägt företag eller inom den offentliga sektorn. Rollen efterfrågas även ofta på till exempel reklam, PR- eller eventbyråer. Rollen har stor inverkan och betydelse för det rekryterande teamet och chefen, därför kommer rollen som marknadsassistent alltid att efterfrågas.

Då större delar av dagens marknadsavdelningars arbete sker digitalt, både när det gäller marknads- och CRM system, samt sociala medier kommer en marknadsassistent att behöva göra sig bekant med och bli bekväm med att arbeta med olika plattformar och digitala verktyg. Några exempel på vanligt förekommande verktyg är Photoshop, InDesign, marketing automation system, analysverktyg, Google Analytics med mera.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsassistent

– Organiserad
– Strukturerad
– Flexibel
– Serviceminded
– Bra på problemlösning
– Kommunikationsförmåga i tal och skrift
– Prestigelös
– Stresstålig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration!
Event

Marknadssnack för dig som arbetar med digital marknadsföring

Blogg

Så gör du trovärdig hållbarhets-kommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

Säljinsikter som marknad och kommunikation behöver ha koll på!

I dagens digitala landskap funkar det inte längre att sälj och marknad arbetar separat. Rapporten “The Future State of Sales Skills 2025”, med svar från nästan 600 B2B-säljare, visar tydligt att det finns stora kompetensluckor – men också enorm potential för den organisation som lyckas integrera sina insatser.
Blogg

Tillväxt, förändring eller vikariat? Så hittar du rätt interimkonsult direkt!

I en snabbt föränderlig affärsvärld krävs rätt kompetens vid rätt tillfälle för att upprätthålla momentum och driva tillväxt. På KIMM har vi själva en bakgrund inom marknad, kommunikation, PR och försäljning, vilket gör att vi verkligen förstår era behov. Vi vet att en stark marknads- och kommunikationsfunktion är avgörande för företagets framgång – och att rätt kompetens i rätt tid kan vara skillnaden mellan att tappa fart eller ta nästa steg framåt.
katarina gick från försäljningschef till marknadschef
Blogg

Från försäljning till marknad – en resa som bygger broar mellan affärsområden

Hur kan erfarenhet från försäljning ge en konkurrensfördel inom marknad och kommunikation? Katarina Joneströms resa från Regional Försäljningschef till Marknadschef på Ahlsell är ett tydligt exempel på hur förståelse för kunden kan skapa en starkare koppling mellan sälj och marknad. Med en bakgrund inom mediebranschen, rekrytering och försäkring har hon samlat insikter som idag gör henne till en ledare med ett unikt perspektiv.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
Ta del av mer inspiration!