Skip to content

Yrkesguide: Marketing Automation Specialist

Vad gör en marketing automation specialist egentligen? Hur lång utbildning krävs, vilka arbetsuppgifter ingår och vad behöver du ha för personliga egenskaper för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om att jobba som marketing automation specialist – från ansvarsområden till lön.

Vad gör en marketing automation specialist?

Rollen som marketing automation specialist (ofta förkortat MA-specialist) rör sig i gränslandet mellan marknadsföring, tech och försäljning. Alternativa titlar kan vara lead generation specialist eller marketing automation coordinator. Din uppgift som MA-specialist är att effektivisera bearbetningen av de målgrupper ditt företag önskar nå. Målet är att på ett skalbart sätt kunna leda fler potentiella kunder steg för steg genom köpresan och fram till affär.

Som marketing automation specialist ansvarar du för att sätta upp olika marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas av dynamiskt genererad data. Det kan till exempel handla om e-postutskick, sms eller annonser i sociala medier. Vem som nås av vilken kommunikation baseras på vilket innehåll målgruppen har tagit del av tidigare och hur de agerat på detta. På så sätt förser du potentiella kunder med skräddarsydda budskap och konverteringspunkter som är relevanta utifrån var i köpresan de befinner sig.

Vanliga arbetsuppgifter för en marketing automation specialist

  • Kartlägga olika steg i kundresan
  • Analysera målgrupper och dela upp dem i relevanta segment
  • Sätta upp målgruppsanpassade digitala kommunikationsflöden, t.ex. i ett CRM-system (Customer Relationship Management)
  • Stötta sälj genom att skapa strukturer för leadskvalificering
  • Genomföra och utvärdera digitala kampanjer
  • Testa, följa upp och optimera olika former av digital kommunikation för att maximera konvertering

Lön – vad tjänar en marketing automation specialist?

Eftersom marketing automation specialist är en relativt ny roll på arbetsmarknaden är det svårt att hitta specifik lönestatistik. Därför tittar vi istället på den bredare kategorin digitala marknadsförare, där MA-specialister ingår tillsammans med roller som exempelvis content manager eller SEO-specialist. Här ligger ingångslönerna mellan 25 000 och 32 000 kronor i månaden, medan den som har mer än sju års erfarenhet tjänar mellan 40 000 och 49 000 kronor. (Källa: Nordic Tech Institute) Faktorer som påverkar din lön positivt är bland annat eftertraktade specialistkunskaper – något du har om du är MA-specialist.

Vilken utbildning behövs för att bli marketing automation specialist?

Att ha en universitets- eller högskoleutbildning i botten är meriterande för en MA-specialist, men sällan ett krav. Idag finns nischade tvååriga yrkeshögskoleutbildningar för att bli marketing automation specialist. För att antas till en sådan behöver du ha en gymnasieexamen. Kurser och utbildningar inom growth marketing eller digital marknadsföring kan också vara relevanta för dig som vill jobba som MA-specialist.

Behöver du rekrytera eller hyra en Marketing automation specialist?

Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt Marketing automation specialist för dig och din verksamhet!

Framtiden för MA-specialister

Efterfrågan på specialister inom marketing automation är hög på dagens arbetsmarknad, och trenden ser ut att hålla i sig. En vidareutbildning till marketing automation specialist kan därför vara ett smart nästa steg i karriären för dig som tidigare har arbetat inom sälj eller marknadsföring, men även med exempelvis webbutveckling.

Personliga egenskaper för att lyckas som marketing automation specialist

För att trivas och bli framgångsrik i rollen som MA-specialist bör du vara tekniskt intresserad och gilla problemlösning. Du behöver snabbt kunna sätta dig in i olika system, hålla dina kunskaper uppdaterade och vara beredd att anpassa dig i takt med att nya digitala verktyg och kanaler gör entré på marknaden. 

Det är också en fördel om du är nyfiken och kreativ. En viktig del av rollen är nämligen att hela tiden testa, mäta, följa upp, justera och optimera dina flöden och aktiviteter utifrån användardata och resultat.

Fler viktiga personliga egenskaper hos en marketing automation specialist:

  • Strategisk
  • Analytisk
  • Strukturerad
  • Noggrann
  • Självständig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration här
Event

Marknadssnack för dig som arbetar med digital marknadsföring

Blogg

Så gör du trovärdig hållbarhets-kommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

Säljinsikter som marknad och kommunikation behöver ha koll på!

I dagens digitala landskap funkar det inte längre att sälj och marknad arbetar separat. Rapporten “The Future State of Sales Skills 2025”, med svar från nästan 600 B2B-säljare, visar tydligt att det finns stora kompetensluckor – men också enorm potential för den organisation som lyckas integrera sina insatser.
Blogg

Tillväxt, förändring eller vikariat? Så hittar du rätt interimkonsult direkt!

I en snabbt föränderlig affärsvärld krävs rätt kompetens vid rätt tillfälle för att upprätthålla momentum och driva tillväxt. På KIMM har vi själva en bakgrund inom marknad, kommunikation, PR och försäljning, vilket gör att vi verkligen förstår era behov. Vi vet att en stark marknads- och kommunikationsfunktion är avgörande för företagets framgång – och att rätt kompetens i rätt tid kan vara skillnaden mellan att tappa fart eller ta nästa steg framåt.
katarina gick från försäljningschef till marknadschef
Blogg

Från försäljning till marknad – en resa som bygger broar mellan affärsområden

Hur kan erfarenhet från försäljning ge en konkurrensfördel inom marknad och kommunikation? Katarina Joneströms resa från Regional Försäljningschef till Marknadschef på Ahlsell är ett tydligt exempel på hur förståelse för kunden kan skapa en starkare koppling mellan sälj och marknad. Med en bakgrund inom mediebranschen, rekrytering och försäkring har hon samlat insikter som idag gör henne till en ledare med ett unikt perspektiv.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
Ta del av mer inspiration här