Skip to content

Lediga jobb inom kommunikation & PR

Här hittar du våra lediga jobb inom kommunikation & PR för dig som är redo att ta nästa steg i karriären. Vi på KIMM är specialister på rekrytering inom just marknadsföring & kommunikation och kan hjälpa till att hitta tjänsten som passar just dig alldeles perfekt. Oavsett om det rör sig om en fast tjänst eller varierande konsultuppdrag genom oss. 

Just nu söker vi

Arbetsuppgifter inom kommunikation & PR

När du arbetar med kommunikation & PR jobbar du ofta nära eller på ett företags marknadsavdelning. Arbetet handla om att förmedla ett budskap och sprida nyheter till medier, kunder eller andra målgrupper. Du kan också arbeta med verksamhetens interna kommunikation.

Jobbet innebär ofta en vardag med varierande arbetsuppgifter. Ena dagen ägnar du åt omvärldsbevakning och målgruppsanalyser för att nästa dag skriva pressmeddelanden eller planera inför en mässa. Det är ett yrke som ställer höga krav på både struktur och kreativitet.

Några exempel på arbetsuppgifter inom kommunikation och PR är:

  • Skriva pressreleaser
  • Hantera sociala medier
  • Samarbeta med reklam- och marknadsföringsbyråer
  • Genomföra analyser av målgrupper, marknader och omvärlden.
  • Formulera strategier

Eftertraktade arbetsroller inom kommunikation & PR

Många av oss som arbetar på KIMM har tidigare arbetat inom kommunikation & PR. Vi förstår branschen och vet vad de olika yrkesrollerna innebär. Vi har förståelse för de tjänster vi tillsätter, vilka utmaningar man ställs inför och vilka egenskaper och kompetenser som är viktiga. Några av de vanligaste rollerna vi rekryterar är:

  • Kommunikatör
  • Copywriter
  • Pressansvarig
  • Informatör
  • PR-konsult

Bra egenskaper för jobb inom kommunikation & PR

Det krävs en bred uppsättning av egenskaper och färdigheter när du arbetar inom kommunikation och PR. En av de viktigaste egenskaperna är en stark skriftlig och verbal kommunikationsförmåga. Du behöver kunna kommunicera organisationens budskap på ett tydligt och effektivt sätt till allmänheten och andra intressenter. Du bör också ha en kreativ ådra som hjälper till att utveckla nya och innovativa idéer för att locka uppmärksamhet och öka organisationens varumärkesmedvetenhet.

En annan viktig egenskap är analytisk förmåga. Att kunna analysera data och tolka resultaten av dina insatser är en förutsättning framgångsrika pr-insatser. Digitaliseringens framfart gör att den här typen av egenskaper blir alltmer viktiga. Av samma anledning är det också bra om du är flexibel och öppen för trender och nya teknologier.

Det är också positivt att du har en social kompetens och har lätt för att samarbeta i team. En stor del av arbetet inom PR och kommunikation handlar om att samarbeta med media, externa byråer och kollegor inom och över avdelningsgränserna.

Vad för typisk utbildning krävs för kommunikatör eller PR-ansvarig

För att arbeta inom kommunikation & PR behövs det ofta någon form av utbildning i grunden. Det finns både klassiska akademiska utbildningar på högskola och universitet men det blir allt vanligare med yrkesutbildningar och yrkesförberedande kurser. Kommunikation är ett brett område och relevanta utbildningar kan handla om allt från journalistik och medievetenskap till marknadsföring och copywriting. 

Många yrkesutbildningar innefattar ofta ett eller flera praktiska kurser där du genomför praktik på ett företag. På så sätt kan du tidigt skaffa dig erfarenhet av yrket och samtidigt bygga upp ett nätverk av kontakter i branschen.

Vanliga löneanspråk

Lönen för en medarbetare inom kommunikation och PR skiljer sig beroende bland annat på typ av tjänst, tidigare erfarenhet och om du arbetar i privat eller offentlig sektor. Det kan också skilja sig åt beroende på vilken typ av roll du har. Specialister har generellt sett högre lön en generalister. Lönen kan också skilja sig kraftigt beroende på hur stort ansvar du har. Strategiska roller där du har ett större helhetsansvar har en högre lön än mer administrativa och operativa roller. 

Data från SCB visar att genomsnittslönen för specialister inom PR och kommunikation i genomsnitt 43 000 kronor i månaden. Beroende på tidigare erfarenhet utbildningsnivå och vilken sektor du arbetar i kan det skilja sig från ungefär 28 000 kr till 50 000 kronor i månaden.

Hitta ditt nästa kommunikationsjobb i din stad med KIMM

De flesta av våra lediga tjänster ligger i Stockholm, Göteborg eller Malmö men vi arbetar över hela Sverige. Om du inte hittar något passande jobb i din stad just idag så fortsätt håll ögonen öppna. Det kan dyka upp tillfällen och möjligheter även i andra städer och orter. 

Därför ska du söka jobb via KIMM

Många av oss som arbetar på KIMM idag har själva tidigare jobbat inom kommunikation och PR. Vi känner till branschen och vet vilka utmaningar du som medarbetare kan ställas inför. Med förståelse, nyfikenhet, passion och mod hittar vi den perfekta matchningen för dig och ser till arbetslivet blir ett roligt och inspirerande äventyr. Vi gör alltid vårt bästa för du ska känna dig sedd, utmanad och förstådd. Kontakta oss och ta nästa steg mot drömjobbet.

Anställningsprocessen med oss

Den första kontakten

Vägen mot drömjobbet kan starta på olika sätt. Du kontaktar oss eller vi hör av oss till dig. Men det är nu det börjar.

Vi lär känna dig

Vi finns här för dig var du än befinner dig i karriären. Det spelar ingen roll vilken bakgrund eller erfarenhet du har eller vad du drömmer. Vi sätter dig alltid först och stöttar dig i din resa mot drömjobbet.

Hitta rätt matchning

Ibland tar det tid, ibland går det fort. Men det viktiga är att det blir rätt. Vi på KIMM samarbetar med flera stora och spännande verksamheter som ständigt söker efter nya stjärnor. När vi hittar uppdraget som passar just dig hör vi av oss.

Vi säger på återseende

Oavsett om du hittar ditt drömjobb eller fortfarande är öppen för nya äventyr så finns vi här. Vi är med dig under hela din karriär – om du vill.

Registrera ditt CV

Är du öppen för ett nytt äventyr men letar inte aktivt? Låt oss göra jobbet åt dig. Bli en del av vårt community så håller vi ögonen öppna. När det dyker upp ett jobb som passar just dig hör vi av oss. Det har aldrig varit enklare att söka nytt jobb.

Ta del av inspiration

Mer inspiration
Blogg

Hyra konsult: därför lönar sig en interimslösning

Att timpriset för en konsult kan överstiga en fast månadslön avskräcker ibland. Men när du räknar in allt du slipper betala och allt extra värde du faktiskt får, blir det tydligt varför företag väljer interimslösningar. Oavsett om du behöver täcka en oväntad vakans, driva ett förändringsprojekt eller få in en rutinerad ledare under en övergångsperiod är en extern konsult ofta den snabbaste och mest kostnadseffektiva vägen framåt.
Event

Marknadssnack för dig som arbetar med digital marknadsföring

Blogg

Så gör du trovärdig hållbarhets-kommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

Säljinsikter som marknad och kommunikation behöver ha koll på!

I dagens digitala landskap funkar det inte längre att sälj och marknad arbetar separat. Rapporten “The Future State of Sales Skills 2025”, med svar från nästan 600 B2B-säljare, visar tydligt att det finns stora kompetensluckor – men också enorm potential för den organisation som lyckas integrera sina insatser.
Blogg

Tillväxt, förändring eller vikariat? Så hittar du rätt interimkonsult direkt!

I en snabbt föränderlig affärsvärld krävs rätt kompetens vid rätt tillfälle för att upprätthålla momentum och driva tillväxt. På KIMM har vi själva en bakgrund inom marknad, kommunikation, PR och försäljning, vilket gör att vi verkligen förstår era behov. Vi vet att en stark marknads- och kommunikationsfunktion är avgörande för företagets framgång – och att rätt kompetens i rätt tid kan vara skillnaden mellan att tappa fart eller ta nästa steg framåt.
katarina gick från försäljningschef till marknadschef
Blogg

Från försäljning till marknad – en resa som bygger broar mellan affärsområden

Hur kan erfarenhet från försäljning ge en konkurrensfördel inom marknad och kommunikation? Katarina Joneströms resa från Regional Försäljningschef till Marknadschef på Ahlsell är ett tydligt exempel på hur förståelse för kunden kan skapa en starkare koppling mellan sälj och marknad. Med en bakgrund inom mediebranschen, rekrytering och försäkring har hon samlat insikter som idag gör henne till en ledare med ett unikt perspektiv.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Mer inspiration